presedintele-senatului-300x225 CONTRIBUTIILE SOCIALE LA INDEMNIZATIILE DE DETASARE AFECTEAZA FIRMELE ROMANESTI CARE LUCREAZA IN UEIntr-o scrisoare deschisa adresata presedintelui Senatului, antreprenorii romani atrag atentia asupra pericolului creat de obligarea firmelor romanesti, care lucreaza in UE sa plateasca, contributiile sociale la indemnizatiile de detasare ale angajatilor lor.

Toate societatile care au detasat angajati pentru a presta servicii transnationale, au acordat acestora salariul avut in tara in momentul detasarii. Pentru acest salariu angajatorii au achitat statului roman toate obligatiile sociale aferente. In tara din cadrul U.E. in care au fost detasati, acestora le-au fost achitate sume pana la nivelul salariului minim din tara respectiva sub forma de indemnizatie de detasare, asa cum prevede Codul Muncii si  Directiva CE 96/71 Art.3 alin.7.

Au rezultat astfel debite de milioane de euro la nivelul unei singure societati, cu mult mai mari decat cifra de afaceri realizata pe perioada analizata.Incepand cu anul 2014 ANAF a solicitat unor societati de constructii care au activat in spatiul UE sa achite obligatii sociale aferente atat veniturilor realizate in Romania, cat si a celor aferente indemnizatiei de detasare achitata in tarile UE.

Organizatiile patronale/profesionale au intervenit la Ministerul Finantelor Publice pentru gasirea unor solutii care sa inlature confuzia in modul de interpretare a legislatiei din domeniul.

Cu sprijinul Parlamentului Romaniei a fost promulgata Legea 209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale. De remarcat ca, aparitia acestei legi a creat posibilitatea ca anumite organe teritoriale ANAF sa anuleze plata obligatiilor sociale unor firme de constructii carora li s-a intocmit decizie de impunere cu ocazia controalelor efectuate. Din pacate, nu toate firmele aflate in aceeasi situatie au beneficiat de acelasi tratament.

Formularul A1 eliberat de Casa Nationala de Pensii Publice – CNPP ofera posibilitatea ca angajatii detasati sa ramana asigurati in cadrul sistemului de securitate sociala al tarii de origine (Romania).

Aceasta procedura a fost introdusa pentru a facilita accesul noilor state membre pe piata muncii din spatiul UE. Prin plata obligatiilor sociale la nivelul salariului din tara de origine, forta de munca din Romania si-a gasit loc pe piata UE.

In acest sistem au lucrat si mai lucreaza firme ce au detasat angajati in diferite domenii de activitate (constructii, industria hoteliera, silvicultura, agricultura si industria alimentara etc.), pentru care s-au platit obligatii sociale la nivelul salariului acordat in Romania, nu si asupra indemnizatiei de detasare.

In cazul impunerii achitarii obligatiilor sociale si asupra indemnizatiei de detasare, activitatea firmelor romanesti devine nerentabila, deoarece nu se pot negocia tarife mai mari pentru serviciile prestate, in vederea acoperirii acestor sume suplimentare.

De mentionat, ca firmele romanesti de constructii care activeaza in spatiul UE sunt in cvasitotalitate cu statut de subcontractor.

In cazul in care firmele vor fi obligate sa achite obligatii sociale, calculate la nivelul indemnizatiilor acordate in tarile in care activeaza, acestea vor fi obligate sa se retraga de pe piata UE, nemaifiind competitive.

Ca urmare, statul roman nu va mai beneficia de contributiile si impozitul pentru salariul platit in tara angajatilor detasati in strainatate.

Pe de alta parte un mare numar de firme active la acest moment pe piata UE vor intra in stare de insolventa sau de faliment, cu consecinte pe planul cresterii numarului de someri.

Trebuie avute in vedere sumele de sute de milioane de euro care au intrat in Romania anual, trimise de catre angajatii detasati familiilor, sume care au intrat in circuitul economic al Romaniei.

Pentru angajatorii romani este foarte important sa aiba un sistem predictibil si neinterpretabil referitor la cuantumul obligatiilor sociale de plata, ce trebuie achitate in sistemul national, fara riscul unor recalculari si a aplicarii unor penalitati sau accesorii in mod retroactiv.

In aceste conditii ARACO sprijina pe deplin initiativa legislativa a domnului senator Marius – Petre Nicoara care are in vedere modificarea Art.2 din Legea nr.209/2015 privind anularea unor obligatii fiscale, in urmatorul cuprins:

 

“Art.2 – (1) Se anuleaza diferentele de obligatii fiscale principale  si/sau obligatiile fiscale accesorii, stabilite de organul fiscal prin decizie de impunere emisa si comunicata contribuabilului, ca urmare a recalificarii sumelor reprezentand drepturile salariale primite pe perioada delegarii si detasarii de catre angajatii care si-au desfasurat activitatea pe teritoriul altei tari, aferente perioadelor fiscale de pana la 1 iulie 2015 si neachitate pana la data intrarii in vigoare a prezentei  legi.

(2) Organul fiscal nu recalifica sumele de natura celor prevazute la alin.(1) si nu emite o decizie de impunere in legatura cu o astfel de recalificare pentru perioadele anterioare datei de 1 iulie 2015.”

Share This